wajib klik!

Friday 15 May 2009

Dia sedih......dan aku rasa nak nangis

Dia mintak tolong. Hantarkan dia ke hospital.

Lepas balik kerja semalam, aku pergi rumah dia. Dia tengah kemas rumah. Aku tunggu.

Dia drive. Separuh jalan, dia berhenti, suruh aku drive. Dia nampak kelam kabut. Nak cari button emergency light pun dia tekan habis semua button dekat dashboard tu. Nak bukak pintu pun dia lupa nak unlock dulu.

"Rileks ok" Aku

"Nak rileks apa? Dia jaga saya dari kecik" Dia

Ok. Aku diam.

On the way nak ke hospital, dia mintak singgah Uptown Damansara sekejap. Nak beli stoking tebal. Nanti sejuk dekat hospital katanya.

Dia tak makan dari pagi. Aku pujuk dia makan. Dia makan. Tapi tak habis macam selalu. Kami banyak diam. Aku takut aku salah cakap lagi, jadi aku pun diam.

Dari Damansara ke Hospital Sungai Buloh, aku yang drive. Slow. Sebab sebelum² ni dia tak suka aku drive laju². Tapi tiba² dia suruh aku laju sikit. Ok, aku laju banyak.

Dia bercakap dan aku mendengar.

Sampai hospital, abang dia dah tunggu. Bagi Yasin dan Al-Quran. Aku hantar dia sampai pintu depan.

Dah 1.00 pagi. Aku terus balik. Abang dia tunggu dekat luar, nak jalan sekali nanti sebab aku tak berapa nak ingat simpang mana aku nak kena masuk.

Dan sepanjang perjalanan balik aku ingat lagi apa yang dia cakap dekat aku....

"Saya rasa nak pitam tadi. Saya tahan. Saya sedih. Dia jaga saya dari kecik. Lepas ni saya dah tak ada siapa² nak bersembang, nak bercerita...."

Sumpah aku rasa sebak, nak nangis. Tapi aku tahan.

**Makcik lelaki-yang-mengorat-aku ada dekat ICU sekarang ni. Doktor kata dah kritikal. Kanser dah sampai dekat otak.

8 comments:

Ms.Lilies said...

moga makcik tu sihat kembali...sedihla kalo org yg paling kita sayang sakit

jajazuzu said...

Ms lilies : harap² gitu. tp doktor kata dah xde harapan lagi. =(

azilaraffie said...

macam arwah makcik aku aritu ler..
depan mata aku je tuh..
sangat sedih okeh..
dh x bole nk buat ape..

redha & sabar je laa

julietchun said...

tem ni ler ko kena bagi semangat kat dia,tu lah gunanya ada kawan.

pari pari syurga said...

feel sorie too....
ko relaxkan die tau....
ko kena pinjamkan sket kekuatan ko kat die....

jajazuzu said...

La : emmm...aku rasa nak nagis la pulak.



juliet : tp aku lak yg over emo! nak nangis la pulak

jajazuzu said...

pari² : tp aku lak yg rasa nak nangis weh

stam said...

My uncle died recently, cancer jugak. I was pretty close to him too. Nangis jugak masa funeral.

Saya tahu perasaan dia.