wajib klik!

Monday 11 March 2013

Perkara agak penting yang kadang-kadang orang selalu lupa ketika kenduri



Hai…Salam to all.


Semalam I dan family ke Batu Pahat. Kenduri kahwin sepupu sebelah emak I. Dua kereta saja. Satu, family kakak sulong dan satu lagi kami - I dan partner serta mak dan bapak. Bertolak dari Rawang jam 6.30 pagi. Sebab ingatkan nak join sekali majlis nikahnya. Tapi kami sampai sedikit lewat. Majlis nikah telah selesai. Masa tu jam lebih kurang 10.30 pagi. Kami agak sesat sebenarnya. Map pada kad jemputan sedikit pun tidak membantu. Signboard jalan agak membantu, tetapi ada sesekali juga signboard tidak jelas. Itu yang berpusing-pusing dan agak lambat.


Oleh kerana tidak sempat sarapan, kami join family pengantin makan. Makan..makan..makan…makan… Jam hampir 11.30. Si pengantin masih berjalan-jalan dibawah khemah. I beritau pada partner, eh, si pengantin tak bersiap ke? Mungkin bersanding pakai baju yang sama untuk nikah kot. Mana tahu kan since baju nikah pengantin perempuan agak sarat berlabuci. Cantik pada pandangan i. Tapi tak cantik pada pandangan partner i. Haha...lelaki biasalah. Since kenduri ni kenduri sebelah pihak perempuan dan sepupu I adalah di pihak lelaki, jadi, kami tak tau nak lepak di mana. Sedangkan pengantin lelaki pun duduk di bawah kemah jamuan, jadi kami pun ikut join lepak di bawah khemah. TAPI, duduk lama-lama bawah khemah bukan best pun. Tetamu lain dah ada yang datang. Jadi, i dan partner pergi duduk dalam kereta. Main game dan bersembang-sembang. Yang lain, I tak tahu kemana mereka. Sepatutnya, bagi pendapat I, kena ada sediakan tempat untuk sebelah pihak yang lain. Dalam kenduri semalam, pihak lelaki la. Ini tak, kami dibiarkan duduk saja di bawah khemah. Batu Pahat dah lah panas semalam. Bawah khemah tak ada kipas pulak tu. T__T


Masa I dan partner di dalam kereta, I nampak emak dan makcik serta pengantin lelaki berjalan ke arah kereta. Dan partner I kata, maybe ada homestay ke apa ke, kita tak tahu, jadi jom follow kereta mereka. Kami follow. Oh rupanya rumah salah sorang saudara. Pengantin lelaki nak tukar baju bersanding. Ohh…ada tukar baju. Jam masa tu dah pukul 12.30. I tengok balik pada kad jemputan mereka. Nak tengok pukul berapa majlis bersanding, tapi tiada info tu. Cuma ada tulis waktu untuk jamuan makan saja. Bila ditanya pukul berapa bersanding, si pengantin lelaki kata jam 2 petang. Mak aih, lambatnya bersanding. Kami datang dari jauh. 4 jam perjalanan tu kira jauh la kan. Jadi i kata pada emak, habis mereka bersanding, pukul 2.30 petang kita balik lah. Takut jalan jammed dan takut penat. Isnin kan dah kerja. Jadi emak setuju.


Kami tunggu di rumah tu. Siap masing-masing tertidur atas kerusi. Cuaca agak panas pulak tu. Hampir jam 1.30 petang, si pengantin lelaki masih tak bersiap. Ehh..ni nak bersanding ke tidak ? Jam 1.45, ada orang datang hantarkan baju. Barulah si pengantin lelaki tukar baju. TAPI, masih belum siap. Samping tiada, aksesori tiada. Sekali bila ditanya, bersanding jam 2.30 petang pulak. Ohhh...I’m sorry lah. Tak dapat nak tunggu. Jadi i beritahu emak, mari kita balik. Lambat sangat dah ni. Cuaca panas. Rasa tak selesa dah. Emak I tak sihat. Dia tak boleh panas sangat. Nanti hidung berdarah balik. Jadi, I called bapak, tanya di mana. Rupa-rupanya bapak I masih duduk di khemah kenduri. Seorang diri. Kesian kan? Yang lain-lain dah tahu di mana. Family kakak sulong, memang awal-awal dah pulang sebab abang ipar kerja petang tu. Dan masa I ambil bapak, kumpulan kompang sedang berteduh di bawah pokok.


Pulanglah kami dengan cuaca panas, dan jalan yang jammed. Doorgift pun kami tak dapat. Hanya emak yang dapat. Tapi itu tak apalah. Tak kisah sangat tapi saja nak tulis. Sebab benda ni dikira penting jugak dalam kenduri kahwin kan.


Dan balik tu, masing-masing penat. Badan penat, kaki lenguh sampaikan partner I kata, jauh-jauh kita pergi kenduri tapi rasa macam tak berbaloi.


Kenduri kahwin ni event besar. Semua benda kena plan. Kena ambil kira. Masa kenduri I dulu pun, makcik-makcik selalu kata, biar lebih jangan kurang. Yang kurang tu susah nanti orang bercakap. Even sekecil-kecil benda pun, kena ambil kira. Kadang-kadang kita rasa tak perlu, tapi sebenarnya perlu untuk orang lain. Itu gunanya keluarga. Kalau seorang lupa, seorang lagi ingat. Kenduri I bulan lepas pun ada part yang kurangnya. Biasalah, kita mesti nak yang terbaik, tapi kadang-kadang kita sendiri lupa. Lagi sekali, disinilah pentingnya peranan family. Banyak benda yang I lupa. Tapi saudara mara yang tolong settlekan. Kena ada briefing kecil-kecilan untuk semua family.  


Ini bukan nak complain, mengata atau mengutuk. Tapi ini pengetahuan dan pengajaran untuk semua dan diri I sendiri. Peace (^_^)v