wajib klik!

Wednesday 13 March 2013

Bukan boring


Salam…


Usia perkahwinan kami baru sebulan. Lebih tepat satu bulan duabelas hari. Masih baru. Dan mungkin ramai orang akan kata, waktu macam ni adalah fasa penyesuaian. Fasa yang mana kita baru akan tahu perangai sebenar pasangan kita. Sebab baru duduk serumah kan.


Tapi untuk I sendiri (partner I tak tahu lah pulak apa yang dia fikir), tiada apa yang baru untuk kami. Kecuali tidur sekatil lah. Yang lain semuanya sama. Kami kenal dari tahun 2009. April 2009. Tak pernah pun declare yang kami bercinta. Serius. Kami Cuma rapat dan selalu keluar sama-sama. Lastly, semua benda jadi rutin. Setiap hari akan jumpa. Tiba-tiba terus jadi couple. Since 2009, dah macam-macam yang jadi. Buruk baik, turun naik segala-galanya kami sama-sama. Semuanya I share dengan dia. Even masa I operate untuk buang fibroid dekat breast, partner I lah yang teman. Dia yang tunggu I keluar dari OT. Dia yang hantar dan dia yang settle kan discharge.


Masa  ada krisis dengan tempat kerja lama dulu, yang sampai buat I resign tanpa dapat kerja lain, dialah yang tolong. Dia yang bayarkan sewa rumah, duit kereta dan beri duit belanja. Bergaduh dengan dia pun dah berjuta kali rasanya. Seingat I, tiga bulan lepas kami kenal, kami dah bergaduh. I pernah give up dengan dia. Tapi dia tak pernah give up dengan I. Dia pernah tipu I sekali masa awal-awal kami berkawan, tapi I maafkan dia. dan rasanya lepas kejadian tipu tu terkantoi, dia dah kurang berahsia. Dah menyesal barangkali. Tapi lepas tu, I memang dah tak percaya dia. Sampailah dia sendiri yang bosan sebab I selalu cakap I tak percaya dia. padan muka. Haha..


Tapi itulah, jodoh kan. Kahwin juga.


Jadi I tahu sangat-sangat perangai dia macam mana. Cuma sejak duduk serumah ni adalah perkara-perkara kecil yang baru i tahu tentang dia. Tapi semuanya hal remeh-temeh. Hal yang boleh I bebelkan. I baru tahu yang partner I suka sambal ikan bilis. Ingatkan tak makan sambal sebab dia biasanya tak suka makanan pedas. Oh ya, kentang pun dia suka jugak. Dan walaupun dia tak makan sayur, tapi dia makan carrot. Dan adalah lagi dua tiga perkara yang baru I tahu. Tapi tu semua perkara ikan bilis. Kecik saja. Kalau tak puas hati, masih boleh di bawa berunding.

Bila dah lepas sebulan kahwin ni, ada dua tiga orang kawan yang bertanya, “Sudah ada isi?” Biasalah, kalau belum kahwin akan ditanya bila nak kahwin. Kalau sudah kahwin, akan ditanya bila nak ada baby. Normal kan? I memang dah jangka soalan-soalan ni akan keluar, soalan favorite la katakan. Jadi I geleng kepala saja. Belum, maksudnya. Secara jujur, I sebenarnya takut nak ada anak kecil. I takut tak mampu nak jaga baik-baik. I bukan mak saudara yang baik pun, I garang, tak suka budak kecik mengada. Silap sikit kang, I cubit. TAPI, bila dah kahwin ni, perasaan tu dah jadi lain. Rasa nak ada anak tu makin kuat. Macam tu jugak dengan partner I. Walaupun dia kata saja tak kisah, tapi bila period I datang, dia soal macam-macam jugak. Kot mana tahu I ada makan nanas. Hahahha...hai lah suami.


I ada cerita pada kawan-kawan, boringnyaaaaaaaa duduk berdua dengan suami. Bila lah nak ada anak ni. Tapi kawan-kawan kata, bahaya hang ni oi. Baru sebulan dah boring. Masa ni lah kena enjoy duduk berdua. Tapi itulah, I bukan boring. I cuma nak ada penyeri yang lain. I nak ada benda yang boleh buat kami happy selain bergurau senda berdua. Sebab masing-masing dah masak sangat dengan perangai masing-masing. Rasanya dah sampai masa untuk belajar sesuatu  yang baru dan ada tanggungjawab yang baru. 


Doakan!