wajib klik!

Tuesday 16 August 2011

Air

Ai bangun pagi dengan mata yang masih buka-tak-buka. Switch on lampu. Lipat selimut, susun bantal dan kemas tilam. Buka pintu bilik, capai towel yang tersangkut. Intai-intai apa yang ada atas meja makan dan tiba-tiba…


“Air tak ada”


Hah? Air tak ada? Air nak minum atas meja makan tak ada ke? Ai terpinga-pinga kejap. Mata masih lagi buka-tak-buka. Kelat.


“Air paip tak ada, dari waktu kami sahur tadi. Tak tau la sekarang dah ada ke belum” sambung housemate ai, si pekerja call centre.


Ohhh…air paip. Ingatkan air apa. Itulah, bangun pagi terus intai meja makan. Buruk perangai betul. Taulah tak puasa.


Air memang tak ada pagi tadi. Saat genting betul. Ai tak boleh puasa. Jadi ai memerlukan air paip yang banyak untuk acara cuci-mencuci. Nasib baiklah tandas rumah sewa ai ada tangki tadahan. Tadah dalam baldi, dan guna untuk cuci-cuci dan mandi. Mandi pun ala kadar. Tapi ai memang mandi la. Mandi ala kerbau gitu. Basahkan badan guna segayung air saja. buat syarat janji basah. Sabun-sabun dan kemudian bilas. Bilas memang tak dapat la nak ala kadar. Kena bilas bersih sampai buih hilang.


Kami yang tak terperasan notis atau syabas yang tak terperasan untuk buat notis? Jangan lah buat kerja macam ni lagi. Jangan lah tak ada air time pagi, time semua orang sibuk nak mandi nak pergi kerja. Ai siap berdoa lagi, jangan lah ai sakit perut melampau. Air ada lagi sikit dalam tangki. Tu untuk housemate ai si PA tu pulak. Dia nak mandi macam mana kalau ai dah habiskan. Takkan nak golek-golek atas pasir depan rumah pulak.


1 comment:

julietchun said...

waktu pagi takde air memang kecoh jadinya. bila ko cakap golek2 atas pasir aku bayangkan macam kucing pulak.