wajib klik!

Thursday 2 January 2014

Manusia




Manusia biasanya tak notice perkara yang meluat tentang diri masing-masing. I pun agaknya macam tu jugak. Tak semua benda yang kita suka buat, orang akan suka. Masa zaman sekolah menengah, ada seorang kawan yang prihatin bagi I surat. Dalam surat tu tertulis yang seorang lagi kawan tak suka cara I bercakap. Masa tu rasa bertuahnya ada kawan yang prihatin sebab tanpa sedar kelakuan I telah menyebabkan orang lain sakit hati, sampai jadi topic bercerita antara satu sama lain. Tapi dalam masa yang sama kelakar pun ada gak. Tapi bila dah tahu, of course I akan cuba kurangkan bercakap dengan orang tu. Sebab I sedar dan sedia maklum, hidup bermasyarakat kena ada toleransi dan sikap hormat menghormati. Kalau dia tak suka, tak pe. Ada orang lain yang suka. Jadi, pergi bersembang dekat orang lain yang suka. 


Tapi manusia pun ada juga sikap bergosip sesama sendiri. I pun kadang-kadang TERcerita juga perihal orang lain dekat orang lain. Tapi cepat-cepat sedarkan diri dan pesan pada diri sendiri, kalau kau tak suka orang mengumpat pasal kau, jangan mengumpat pasal orang lain. Simple kan. Semenjak dikhianati dengan kawan sendiri dulu, I selalu ambil langkah berjaga-jaga. Selalu pujuk hati sendiri dan selalu ingatkan diri sendiri apa yang kita buat, semua ada balasannya. Cepat atau tidak, semua itu ketentuanNya. 


So, sempena tahun baru, I nak tambah lagi 1 pesanan untuk diri sendiri : Bila-bila masa saja kawan boleh jadi lawan, set border antara satu sama lain dan jangan berlebih-lebih. Sometimes, kita rasa orang suka kita tapi sebenarnya tak suka pun. 


Azam tahun baru? Tiada. Sebab setiap hari I akan buat azam. Hari ni azam I ialah diet dan makan BANYAK sayur untuk dinner. Tapi sayur pun tak beli. Besar kemungkinan azam ni akan ditunda ke hari esok pula. Selamat tahun baru!